Kyllä tulee hyvä mieli siitä, että saa tehdä lapsia iloisiksi. Viime lokakuussa annoin lapsemme kaverille vanhan, mutta hyväkuntoisen kannettavan tietokoneen, johon asensin Ubuntu 10.04 LTS:n. Siitä lähtien lapsi on tullut meille aina välillä läppärinsä kanssa ja ovat sitten lapset pelanneet netissä ja tehneet animaatioita Pencilillä. Minä olen huolehtinut päivitysten ajantasaisuudesta myös. Vielä en ole uskaltanut päivittää tätä konetta 12.04 LTS:ään, koska pelkään että sekin kaatuilee. En ole nimittäin vieläkään selvillä siitä, miksi oman koneeni Ubuntu kaatuu vähän väliä. Edes käynnistäminen 2D-moodissa ei auta asiaan, vaikka vähän ehkä helpottaa...
Meidän lapset käyttävät pääasiassa Maccejään ja siinä olevia Gimpiä, Penciliä, iMovieta sekä Garagebandia. Kumpaisellakin lapsellamme on ahkerassa käytössään Wacomin piirtopöydät (toisella Wacom Bamboo Fun ja toisella Wacom Intuos 4). Lapset ovat siitä hauskoja, että kun heille vain antaa välineet, he kyllä oppivat niitä käyttämään :-) Meillä lapset ovat ainakin todella näppäriä em. ohjelmien käyttäjiä ja kun ovat ammentaneet oppinsa esim. Youtubesta, niin osaavat käyttää Gimpissä tasojakin oikeaoppisesti. Meidän lapset ovat sitten tietenkin opettaneet myös ystävälleen ohjelmien käyttöä samalla, kun ovat puuhailleet tietokoneillaan yhdessä. Lasten kaveri kertookin vanhempiensa olleen todella yllättyneitä, miten hyväksi tietokoneen käyttäjäksi hän on jo vuodessa tullut :-)
Koskapa piirtäminen on piirtopöydällä todella paljon hauskempaa ja helpompaa, ollaan lapsemme ystävälle mitä luultavammin hankkimassa piirtopöytää. Lapset ovat testailleet ystävänsä tietokoneeseen jo ainakin tuota Wacom Intuos 4 -piirtopöytää, mutta luulisin, että kaikki muutkin Wacomin piirtopöydät toimivat Ubuntussa hyvin (Wacom ajuri kaiketi kattaa kaikki mallit?). Tietääkö kukaan vinkata vielä jotain muitakin piirtopöytämerkkejä, jotka toimivat Ubunutussa ns. heittämällä? Hinnaltaan varmaan sellaiset max. 200 euron piirtopöydät tulisivat kyseeseen.
EDIT: 7.9.2012 Kokeilimme muutama päivä sitten yhdistää lasten kaverin Ubuntuläppäriin Wacom Bamboo Fun -piirtopöydän. Se ei toiminut Ubuntu 10.04 LTS:ssä, vaikka saman firman Intuos 4 -malli toimikin. Wacomin ajurit eivät siis välttämättä kata kaikkia malleja. Harmi homma :-(
Taiteilua Linuxin, Windowsin ja Os X:n välillä ja muuta tietotekniikkaa naisen ja yrittäjän näkökulmasta.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste tietokonetarvikkeet. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste tietokonetarvikkeet. Näytä kaikki tekstit
torstaina, elokuuta 30, 2012
maanantaina, syyskuuta 12, 2011
Salasanat järjestykseen
"Jaahas, mitkähän ne olivat tämän palvelun tunnukset...Millekäs paperilapulle minä ne pistin...Vai onkohan se se sama salasana, jonka minä yleensä pistän kaikkiin...". Tällaista monologia kävin usein, ennenkuin mieheni esitteli minulle erittäin kätevän tavan pistää kaikki salasanat järjestykseen ja nostaa samalla omaa tietoturvaa pitkillä ja vaikeasti muistettavilla (=vaikeasti myös hakkeroitavilla) salasanoilla.
| Salasanakirjasto avautuu tietenkin avaimella eli avainnipussa kätevästi kuljetettavalla, laadukkaalla usb-tikulla. |
KeePassX -ohjelmaan luodaan salasanoille 256-bittisesti salattu tietokanta, johon tallennetaan käyttäjätunnukset, salasanat, palveluiden nettiosoitteet yms. tiedot. Tietokantaa luodessa voidaan määritellä, avataanko KeePassX-tietokanta salasanalla, avaintiedostolla vai molemmilla. Itse olen tallentanut avaintiedoston laadukkaaseen, avainnipussa kätevästi kuljetettavaan Lacien usb-tikkuun. Tietenkin kannattaa siten ottaa varmuuskopio sekä KeePassX-tietokannasta että avaintiedostosta johonkin CD-levylle (mutta ei tietenkään samalle levylle molempia!!!!) .
Jos aikoo käyttää KeePassX-tietokantaa myös muissa koneissa, tulee se kopioda kaikkiin niihin koneisiin, jossa sitä käyttää. USB-tikulla kuljetettavalla avaintiedostolla saa sitten auki nuo kaikki kopiot tietokannasta. Aina kun jollain koneella muuttaa/lisää uuden tietueen tietokoantaan, tulee muutettu tietokanta tietenkin kopioida myös niihin muihin tietokoneisiin, että käyttäjätunnukset ovat ajantasalla kaikissa koneissa.
Käyttäjätunnukset ovat kätevästi käytettävissä kun painaa käyttäjätunnuskuvaketta, joka siirtää salasanan leikepöydälle, josta sen voi kopioda palvelun käyttäjätunnuskenttään. Sama homma salasanan kanssa, joka siirtyy leikepöydälle avainpainiketta napsauttaessa. KeePassX antaa salasanojen olla leikepöydällä tietoturvasyistä vain noin minuutin verran. Pitkiä salasanoja ei siis tarvitse muistaa - eikä edes välttämättä nähdä. Silmä-ikonilla käyttäjätunnustietoja voi kuitenkin katsella, jos ne tarvitsee vaikka kirjoittaa mobiililaitteeseen...
KeePassX-ohjelman salasanageneraattorilla voi luoda myös vaikka kuinka pitkiä, vaikeasti muistettavia ja monimutkaisia salasanoja, mikä lisää tietenkin entisestään omaa tietoturvaa.
Tunnisteet:
linux,
mac os x,
ohjelmia,
tietokonetarvikkeet,
tietoturva,
windows
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)