Näytetään tekstit, joissa on tunniste Linus Torvalds. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Linus Torvalds. Näytä kaikki tekstit

maanantaina, maaliskuuta 26, 2012

Opensuse 12.1 -asentelua

Kissa on kiva Linuxin asennuskaveri.
Viime perjantaina asensin yhteen koneeseemme Opensuse 12.1 Linuxin. Siitä piti tulla miehelle uusi työkone, mutta koneen rauta osoittauikin sitten melko mopoksi, joten mies meni ja osti MiniMacin.

Opensuse oli taas pitkästä aikaa mielenkiintoinen tuttavuus. Sen ulkoasu on miellyttävä ja siinä on myös silmiähivelevän kivoja tehosteita.

Alunperäinen tarkoitus minulla oli, että asentaisin Opensusen usb-tikulta, kuten olen Ubuntun jo niin monet kerrat asentanut. Tikun luominen oli kuitenkin melko ongelmallista tai sitten tikku oli mennyt rikki. Kone ei suostunut käynnistymään tikulta ja kun en viitsinyt tähän asiaan sen enempää aikaani tuhrata, latasin netistä Opensusen KDE-livelevyn  ja poltin cd:lle.

Livelevy osoittautuikin ihan kivaksi asennusmediaksi, koska sen mukana ei tule tuhatta ja yhtä ohjelmaa, vaan tarvittavat ohjelmat voi kätevästi asentaa sitten jälkeenpäin. Langattoman nettiyhteyden asetin YASTIn kautta ja kyllä - siihen tarvittiin pääkäyttäjän salasanaa. Opensuse kyseli itse asiassa koko ajan rootin salasanaa joka asiaan, vaikka olin tehnyt käyttikseen myös toisen käyttäjän. No itse en kokenut tätä Linusin tavalla häiritseväksi...

Opensusen logiikka ei ihan vielä näin lyhyellä käyttökokemuksella minulle täysin avautunut, sillä käyttötuntuma on ihan erilainen kuin Ubuntussa. Lyhyen käyttötestauksen tuloksena, voisin kuitenkin ajatella asentavani Opensusen  käyttöön Ubuntuni viereen.  Olen kuitenkin niin rakastunut Ubuntuun, että olisi vaikea kuvitella Opensusea ainoaksi Linux-käyttöjärjestelmäkseni. Minä taidan muutoinkin tykätä enemmän Gnomesta, mutta Opensuse Gnomella on vähän outo yhdistelmä (vähän niinkuin Ubuntu KDE:llä tai sitten se outo olen minä itse ;-)  ). Sitä minä vain jäin ihmettelemään, että miksi Kmail näyttää edelleenkin ihan samalta kuin Outlook Express joskus ysäriluvun lopulla? En tykkää. Onneksi Linuxissa voi käyttää tismalleen niitä ohjelmia, joista pitää :-)

Opensuse voisi kyllä olla yksi sellainen Linux-distro, josta voisi tulla kova kilpailija Applen Mac Os X:lle, mikäli Applen touhut hiipuvat Steve Jobsin jälkeen pahasti - kuten luulen Linus Torvalds vähän uumoilevan.

lauantaina, maaliskuuta 03, 2012

Liika turvallisuus on vaivaksi

Hah, hah eilen sain makeat naurut, kun luin Linus Torvaldsin mielipiteitä OpenSusesta, jota ei kuulemma enää suosittele kenellekään. Hän oli menettänyt ihan totaalisesti malttinsa, kun oli asentanut OpenSusen MacBook Airiinsa. OpenSuse oli kysellyt pääkäyttäjän salasanaa Linus Torvaldsin mielestä liian usein. Liikaa oli ollut se, että että käyttöjärjestelmä oli kysellyt salasanaa silloin, kun olisi pitänyt liittyä uuteen langattomaan verkkoon tai kun olisi pitänyt vaihtaa aikavyöhykettä sekä kun käyttäjä olisi halunnut tulostaa:

"So here's a plea: if you have anything to do with security in a distro, and think that my kids (replace "my kids" with "sales people on the road" if you think your main customers are businesses) need to have the root password to access some wireless network, or to be able to print out a paper, or to change the date-and-time settings, please just kill yourself now. The world will be a better place."

Minä olen Linusin kanssa ihan samaa mieltä, liika turvallisuus on vaivaksi. Turvallisuus pitää pitää maksimissaan, mutta ei liioitellen (voi olla vaikea yhtälö?).  Kyllä käyttöjärjestelmään täytyy saada luoda erilaisia käyttäjäprofiileja, ilman että näiden kaikkien käyttäjien pitäisi tietää pääkäyttäjän salasanaa - sekin on mielestäni jo tietoturvariski, että jakaa kaikille root-salasanaa.

Käytännön esimerkki macistä, jossa tällainen pääkäyttäjän salasanan tietäminen on huono asia. Laitoin lapsen tietokoneeseen (Lion käyttöjärjestelmä) sellaisen asetuksen, että kone menee kiinni arkipäivisin kello 20.30, jonka jälkeen lasten pitäisi mennä tekemään iltapuhteitaan kuten hammaspesuja jne. No, lapsetpa olivat  siirtäneet pelipuuhansa pääkäyttäjän profiiliin, jossa kaikki muutenkin toimi heidän mielestään paremmin :-D

Toivottavasti Linus löytäisi nyt sitten jonkun toisen Linux distron Airiinsa. MacBook Air on Linusin mielestä paras kannettava ja I agree!