Näytetään tekstit, joissa on tunniste rautaa. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste rautaa. Näytä kaikki tekstit

sunnuntaina, heinäkuuta 07, 2013

Sammuvan Macbookin mysteeri

Meillä on ollut 10-vuotiaan tyttären käytössä sellainen Macbook -kannettava vuosimallia 2007 (early), jonka olemme boostanneet 4 gigan muistilla. Tytär on ollut pitkään todella tyytyväinen tietokoneeseensa ja tehnyt sillä monia itselleen tärkeitä asioita:


  • kuvankäsittelyä Gimpillä ja TuxPaintilla
  • animaatioita Pencilillä 
  • 3D-juttuja Blenderillä ja Sculptrisella
  • pelannut Feral Heartia (toimii Winellä myös Ubuntussa, jos näyttökortti tämän mahdollistaa)
  • pelannut Wolf Questia (toimii Winellä myös Ubuntussa, jos näyttökortti tämän mahdollistaa)
  • katsellut videoita
  • ja viimeisimpänä pelannut Sims 3 + Lemmikit -lisäosaa
Nyt kuitenkin muutaman kuukauden verran tytär on valitellut, kun kone on ilkeästi ja ilman mitään varoituksia sammunut. Kone on ollut tällöin melko kuuma.

Ensin epäilimme, että koneessa on menossa emolevy risaksi, mutta tätä emme vielä ryhtyneet sen kummemmin tutkimaan. Joku kuitenkin vei todella paljon prosessoritehoja - etenkin kun kone oli ollut pidemmän aikaa päällä, kun diagnostiikkaa katselimme. Kokeilimme säätää myös koneen energia-asetuksia, kun ajattelimme, josko kone ei jostain syystä enää osaa herätä nukkumistilastaan ja sen vuoksi sitten sammuu.

Kyllä nyt Macbookia naurattaa!
Onneksi kaikki ruuvit ovat
vielä tallella - ja niitähän
nimittäin riitti!
Lopulta päädyimme avaamaan Macbookin Youtubesta löytyvien ohjeiden pohjalta. Ruuvit olivat osittain niin tiukkoja, eikä pari ruuvia koneen akun kolossa suostunut aukeamaan millään. Mies otti sitten rohkeasti pienen timanttilaikan ja rumpsautti ruuvien paikallaan pitämät metallinipsut poikki ja johan aukesi kone! Tytär siinä vieressä totesi, että taitaapa kohta saada uuden koneen - ei se tuommoisen käsittelyn jälkeen enää millään voi toimia, kun kipinöitäkin tuosta työvaiheesta lenteli. 

Avattuamme koneen, huomasimme sen sisällä olevan jonkin verran pölyä ja etenkin tuulettimen ympäristöstä sitä löytyi. Imuri käteen ja pölyt pois. Akku kiinni ja kansi jotenkin ilman ruuveja paikoilleen. Hiphurraa, konehan käynnistyi!

Sammuilevan Macbookin mysteeri siis ratkesi: se oli vain sisältä pölyssä. Muutoinhan tuo meidän kone onkin ihan vielä hyvässä kunnossa. Nyt tytär on tehnyt koneellaan jo vaikka kuinka paljon hommia, mutta kone pysyy vakaasti päällä. Sen lisäksi että se ei nyt kuumene se myöskin on nopeutunut hurjasti. 

Meillä kun ei tässä kohden oikein ollut mitään menetettävää, niin uskalsimme moiseen operaatioon ryhtyä ja kylläpä kannatti. Nyt pitäisi vaan kohta laittaa ne minigrip-pussissa olevat ruuvit paikoilleen - toisaalta nyt koneessa pelaa hyvin tuuletus ;-)

Tässä vielä se video, josta nuo kaikki avattavat ruuvinpaikat voi katsella. 



Ps. Jos päädyt avaamaan Macbookkiasi, niin se hopean värinen metalliteippi ei ole mikään pelkkä teippi , vaan erittäin tärkeä näppäimistön + virtakytkimen yhdyskaapeli emolevyyn. Sitä ei siis kannata saksilla poikkaista ja sen liittäminen irrotessa on hivenen hankalaa.

keskiviikkona, tammikuuta 21, 2009

Kone kasattu onnellisesti

Koneen osat saapuivat molemmista kaupoista mukavan ripeästi ja kasaushommiin pääsimme viime viikon torstaina. Aika luottavaisin mielin projektiin lähdin, vaikka todellisuudessa minulla ei ollut oikein aavistustakaan, mitä pitäisi tehdä. Ajattelin että onhan noita ohjeita netti kuitenkin pullollaan. Lopulta ruuvimeisselin otti käteensä mieheni ja minä luin komponenttien manuaaleista, mitä pitää laittaa mihinkin (no toki olemme avanneet koneita ennenkin ja lisäilleet sinne aina jotain, mutta kokonaisen koneen kasaamisesta meillä kummallakaan ei ole aiempaa kokemusta). Kokoaminen vei reilu viisi tuntia meiltä ensikertalaisilta.

Kun kaikki oli valmista ja tuli H-hetki käynnistää uusi kone, nousikin meillä riemunkiljahduksen sijaan hiukset pystyyn. Nimittäin kuvaruudulle ei tullut yhtikäs mitään! Tuulettimet kyllä pyörivät ja led-valot vilkkuivat, mutta ruutu pysyi mustana. Googlettamalla löysin, että vika voisi olla emolevyssä, vanhentuneessa BIOSissa tai jossain muussa osasessa. ONNEKSI kuitenkin kahlasimme kaikki asennusvaiheet vielä pikakelauksella ja manuaalien kanssa läpi. Meillä nimittäin oli jäänyt kiinnittämättä emolevyyn toinen virtapiuha powerista. Tämän korjauksen jälkeen kone hörähtikin iloisesti käyntiin ja pääsimme asentamaan OpenSuse 11.1:sen. Pienien alkukankeuksien (=ruostunut linux-taito) jälkeen homma ja yhteiselo uuden koneen kanssa on lähtenyt luistamaan hyvin - jopa niin hyvin, että tilauksessa on jo toinen samanlainen kokoonpano.

perjantaina, tammikuuta 09, 2009

Postia odotellessa

No niin, eilen sitten pistin koneen komponentit tilaukseen. Olisin muutoin tilannut ko. osat Verkkokaupasta, mutta siellä oli osien varastotilanteet niin huonot, että päädyin sitten tilaamaan osat kahdesta eri liikkeestä; Jimm,s PC-Storesta ja Multitronicista.

Ennen tilauspäätöstä hioin vielä pakettia sillä tavalla, että vaihdoin kopaksi Antec P182 B Gun Metal Black Super Mid Towerin ja otin hiukan edullisemmat muistit.

Tässä postiapaketteja odotellessa löysin kätevän ohjelman tähän läppäriini, jonka pieni kovalevy alkaa olla pullollaan kaikenlaista. Macissä ohjelmat voi poistaa kätevästi vetämällä ne vain roskikseen, mutta silloin levylle jää paljon ylimääräisiä tiedostoja sinne tänne hakemistopolkujen perukoille. AppCleaner on ilmaisohjelma, jolla voi poistaa sekä ohjelman että kaikki sen "roinat" näppärästi.

torstaina, tammikuuta 08, 2009

Koneen hiomista

Eräällä keskustelupalstalla käymäni keskustelun pohjalta olen tehnyt uuden tietokonekokoonpanon.

Se näyttää tällaiselta.

Ko. kokoonpanon emolevyssä on näytönohajain, mutta paremman Linux-yhteensopivuuden takaamiseksi päädyin keskustelupalstan neuvojen mukaan, käärimään pakettiin myös erillisen näyttiksen.

Nyt jo sormet syyhyävät kasaamaan :-P

maanantaina, tammikuuta 05, 2009

Uusi kone komponenteista?

Yleensä kaikki Linuxini ovat pyörineet jo melko vanhoissa pc-raudoissa, joten ihmekös tuo, että omppukäyttis uudenkarheassa tietokoneessa lumosi. Kuukausi sitten suunnittelin hankkivani uudeksi koneekseni iMacin, mutta koska sekin on kompaktikone eikä siinä ole kovinkaan suuria mahdollisuuksia myöhemmille laajennuksille, olen jo erittäin lämmennyt ajatukselle siirtyä takaisin pc-maailmaan. Toki voisin hankkia Mac Pron, mutta sen alkaen hintakin on jo 2500 euron nurkilla. Päädyin siis ajatuksissani samaan kuin Tietokone -lehti aiemmin julkaisemassaan nettiartikkelissaan.

Selattuani uudenvuoden pyhinä hiukan nettiä, törmäsin sellaiseen omituiseen joukkoon kuin tietokoneita itse kasaaviin naisiin täällä ja täällä. Mielessä alkoi myös kytemään ajatus, josko sitten minäkin kasaisin (miehen avustuksella tai päin vastoin) oman pöytäkoneen? Sen jälkeen olen viettänyt lukuisia hauskoja hetkiä erilaisten verkkokauppojen sivuilla, keräten virtuaalisiin ostoskoreihin mahdollisia komponentteja ja selaten niiden yhteensopivuuksia ja sopimattomuuksia Linuxin kanssa. Tulevaan koneeseeni olen kaavaillut asentavani uunituoreen Opensuse 11.1 -distron.

Tässä on kaksi mahdollista kokoonpanoa, joita mietin tällä hetkellä:
(Omasta takaa minulla on jo polttava DVD-asema, jonka päivittänen myöhemmin Blu-rayksi. Hintaesimerkit Verkkokauppa).

1 2227 Antec Sonata III 500 - ATX-kotelo, 500W 99.90e 0kpl
1 14798 Asus P5QL PRO Intel P43 LGA775 ATX-emole 79.90e 0kpl
1 28603 A-DATA 4GB Kit (2x2GB) 800MHz DDR2 CL5 - 55.90e 0kpl
1 28903 Intel Core 2 Duo E8500 -prosessori, boxe 185.90e 0kpl
1 30338 Western Digital Caviar GP 500GB SATAII 1 50.90e 0kpl
1 32553 MSI N9600GT Zilent 1G NVIDIA 9600GT näyt 135.90e 0kpl

Tai sitten sama eri kopalla ja erillisellä virtalähteellä:

1 6394 Antec EA 650-EC EarthWatts 650W ATX-virt 83.90e 0kpl
1 14798 Asus P5QL PRO Intel P43 LGA775 ATX-emole 79.90e 0kpl
1 20480 Antec SOLO -kotelo P150, musta ATX-kotel 82.90e 0kpl
1 28603 A-DATA 4GB Kit (2x2GB) 800MHz DDR2 CL5 - 55.90e 0kpl
1 28902 Intel Core 2 Duo E8400 -prosessori, boxe 164.90e 0kpl
1 30338 Western Digital Caviar GP 500GB SATAII 1 50.90e 0kpl
1 32553 MSI N9600GT Zilent 1G NVIDIA 9600GT näyt 135.90e 0kpl

Emolevyn äänikortti ei käsittääkseni ole kovin hyvin tuettu Linuxissa, mutta ajattelin silti kokeilla sitä ensin.

Jos siis joku teistä tätä lukevista tietää näistä komponenteista, niin ottaisin ilomielin vastaan kommentteja esim. sopivatko nämä osat edes yhtään yhteen ja sopiiko tämä kone HYVIN normaaliin toimistotyöhön, satunnaiseen videoeditointiin, kuvankäsittelyyn (muistia olisi tarkoitus lisätä myöhemmin vähintään sinne 8 gigaan) ja mahdolliseen Blu-ray elokuvien katseluun?