Näytetään tekstit, joissa on tunniste android. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste android. Näytä kaikki tekstit

lauantaina, maaliskuuta 29, 2014

Aku Ankan lukeminen siirtyy meillä nyt ihan oikeasti digiaikaan

Pohdin tässä kuussa halpistabletin ostamista mm. Aku Ankan lukemiseen. Viime viikonloppuna kävin sitten tuon tabletin ostamassa.

Viime viikolla meille tupsahti Expertin mainos, jossa mainostettiin "Lenovo IdeaTab A1000L-F" -mallia niinkin huokeaan kuin 79 euron hintaan. Kun hintakin oli noin kohdillaan suuntasin matkani lähikaupunkiin (sama joka on Aku Hirviniemen kotikaupunki ;-) ) ja sen Expert-liikkeeseen. Jälleen kerran sain todeta, että lähikaupungin Expertissä ei kyllä palvelu pelaa. Siellä pitää asiakkkaan olla todella härski ja etuilla toisia saadakseen palvelua ns. hyvän sään aikaan. Myyjät ottavat palveltavikseen aina sen jonossa etuilemalla ensimmäiseksi tulleen asiakkaan, eivätkä suinkaan niitä raukkoja, jotka sattuvat odottamaan kiltisti omaa vuoroaan. Itse kuulun valitettavasti tähän kilttien ja kohteliaiden asiakkaiden sakkiin ja olin myyjille ihan ilmaa jääden kokonaan ilman palvelua. Enpä viitsinyt aikaani sitten sen enempää kuluttaa ko. Expert-liikkeessä, sillä tämä ei todellakaan ole ensimmäinen kerta kun olen saman asian tämän kaupan yhteydessä todennut.

Onneksi sama Lenovon tabletti oli tarjouksessa myös Citymarketin Mammuttipäivillä, ja siellä kuten monissa muissakin lähikaupunkini liikkeissä, Gigantti ja rautakaupat mukaan lukien, asiakasta palvellaan järjestyksessä ja yleensä ihan ystävällisestikin. Mammuttipäivillä tämä normaalisti tämä euron alle satasen maksava Lenovo IdeaTab A1000L-F maksoi nyt 84 euroa ja takuuta sai kaksi vuotta.

Uusin Aku Ankka Lenovon tabletissa.
"Lenovo IdeaTab A1000L-F" -paketin sisältö oli melko yksinkertainen. Tabletin lisäksi se sisälsi vain laturin ja käyttöohjeet, mutta eipä sitä oikein muuta tarvitakaan. Käyttöönotto oli helppoa. Lisäsi vain Google-tilin koneeseen ja vaihtoi asetuksista kieleksi suomen. Aku Ankan Lataamo ja lapsen pelaamat pelit löytyivät Google Play -kaupasta. Omakohtaista kokemusta ei ole paljoakaan "Lennusta" tullut, sillä se on yleensä aina kuopuksemme käytössä ja kovasti tykätty. Kaikki hänen haluamansa pelit pyörivät ihan mukavasti näinkin simppelissä tabletissa ja kyllä tuolla ihan mukavasti netissäkin surffailee. Google Chrome hiukan lagaa, mutta tabletissa oleva ns. oletusselain toimii hienosti. 7" Lenovo on myös mukavan kevyt ja näppärän kokoinen, joten tällä on mukavampi  lukea ja surffata vaikka sohvalla maaten kuin iPad 2:lla  tai iPad 3:lla, jotka meidän taloudesta myös löytyvät.

Keskiviikkona tuli Aku Ankan paperilehti, mutta kuulemma tuokin akkari luettiin jo mielummin sähköisesti. Niinpä olenkin nyt perunut meidän Aku Ankka kestotilauksen päättymään makseutun ajan loppuun asti, ja jatkamme tästä lähin akuankkojen lukua Lataamon kautta.

EDIT 4.4.2014: Toissapäivänä minulle soitti Sanoma Magazinen puhelinmarkkinoija ja hän kertoi, että Aku Ankka Extrat ovat myös luettavissa Lataamosta. Jee. Eihän se vähän reilu 20 euroa enemmän vuodessa Lataamosta pulitettu hinta versus paperilehtien hinta enää olekaan niin iso - Aku Ankka Extrat kun ovat paperisena ihan oma tilattava tuotteensa.

EDIT 19.4.2014: Samainen Expert -liike sai juuri kiitokseni uusimmassa postauksessani.


sunnuntaina, maaliskuuta 09, 2014

Halpistabletti Aku Ankan lukemiseen

Meille on tullut Aku Ankka nyt kahdeksan vuoden ajan ja edelleen lehti on kovasti suosittu etenkin lasten keskuudessa. Jossain vaiheessa vaan tulee vastaan säilytysongelma, kun tuntuu, että joka tuutista tuuttaa akkareita. Eihän niitä voi nyt mihinkään lehtikeräykseenkään laittaa, niitä kun luetaan koko ajan myös. Silloin tällöin netissä liikkuessa silmiini on osunut mainos Aku Ankan Lataamon ilmaisesta kokeilujaksosta. Eilen minulle tuli kuningasajatus. Jospa peruisin Aku Ankan kestotilauksen ja ottaisimme tilalle tuon Lataamo-palvelun! Säästöä keikauksesta ei tietenkään syntyisi yhtään, sillä Lataamon vuosikerta tulee noin parikymmentä euroa kalliimmaksi vuodessa, mutta sitten saisi niputtaa jo tulleet akuankat varastoon ja silti ne olisivat luettavissa sähköisesti.

Kuopus oli sähköisten akkarien suhteen epäileväinen. Häntä askarrutti, että mahtaako akujen lukeminen ruudulta olla niin kivaa kuin tavallisesta lehdestä... ja miten se vessassa lukeminen sujuu. Senpä vuoksi päätin, että nyt otetaan asiasta selvää. Tein kokeilutunnukset Lataamoon ja huomasin ilokseni lukevani Arch Linuxilla kätevästi Suomessa ensimmäisenä ilmestynyttä Aku Ankkaa. Tyttären kanssa etsimme sarjiksia hahmojen mukaan. Hakusanalla löysimme myös sarjakuvan, joka tyttäreltä jäi kesken koska lehti jossa jatko-osa olisi ollut, olikin mystisesti kadonnut. Kätevää.

Aku Ankan lukeminen iPadilla vaikuttaa
lupaavalta - mutta onko lukukokemus yhtä
kiva myös Android-halpistabletilla?
Ylläripylläri, omaan Nokia Lumia 620:n ei Lataamoa ole lainkaan saatavana. Esikoisen iPadissä Lataamo toimi tosi kivasti, mutta kuopuksen Samsung Galaxy S:n Android-versio oli jo liian vanha. Esikoinen ei oikein riemastunut ajatuksesta, että joutuisi lainaamaan iPadiaan siskolleen, ja toisaalta pikkusisko ei oikein innostunut siitä ajatuksesta, että joutuisi "kerjäämään" tablettia isoltasiskoltaan lainalle. Koska sähköisten lehtien lukeminen on huomattavasti mukavampaa tabletilla kuin älypuhelimella, ajattelin, että voisimme hankkia meidän perheeseen yhden halpistabletin, johon kymmenvuotiaallamme olisi ensisijainen käyttöoikeus (ja äidillä toissijainen, sillä me olemme talon ainoat tabletittomat tällä hetkellä, kun lahjoitin oman iPadini esikoiselle "synttärilahjaksi"). Budjetiksi Android-tabletille ajattelin sellaisen 100-150 euroa.

YLEn Kuningaskuluttajan Kolme kovaa-ryhmä testasi joulun alla halpistabletteja ja niiden selkeimmäksi voittajaksi selvisi Lenovo IdeaTab A1000L-F. Itse mietin nyt hankintaa Acer Iconia B1-710:n tai Lenovon mallin hankintaa. Aceriin saisi muistikortin, Lenovoon ei ilmeisesti saa. Onko teillä kokemusta näistä Kunkun testaamistahalpistableteista tai jostain muusta edullisesta Android-tabletista? Onko sellaisen ostaminen edes järkevää? Entäpä pärjääkö pelkällä Lataamolla vai tuleeko ihka oikeaa lehteä kuitenkin ikävä?