Näytetään tekstit, joissa on tunniste Google. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Google. Näytä kaikki tekstit

tiistaina, tammikuuta 30, 2024

Fedora 39: Videoiden toisto Firefoxissa - Ratkaisu Linux-käyttäjille


Melkein kymmenen vuotta on kulunut viimeisimmästä postauksestani tänne. Hiukan häveten joudun toteamaan, että vuodet ovat vierineet pääosin Windowsin käyttämisen parissa, ja satunnaisia käyttökuukausia on tullut myös macOSin kanssa vietettyä. Sen verran täytyy kuitenkin todeta, että on tänäkin aikana Linuxia käytetty pääasiallisena työpöytäkäyttöjärjestelmänä, kuten esimerkiksi siinä vaiheessa, kun hyvässä kunnossa oleva iMac-tietokone putosi pois macOs tietoturvapäivityksien piiristä ja olisi kaiketi Applen mielestä ollut valmis romuttamoon. Vaan eipä heitetty, kun asensin siihen Elementary Os Linuxin ja taisi siinä muuten olla vielä Windowskin. Nykyisinkin tuo samainen iMac on vielä täydessä toimintakunnossa ja siinä pyörii ketterästi ChromeOS Flex. Tietysti vuosiin kuuluu myös Rasberry Pi:n kanssa värkkäämistä. Toisin sanoen, Linuxiakin on käytetty vaan ei ole tänne näytetty :-)

Tässä toissa vuonna ostin uuden tietokoneen ja se on peliläppäri, vaikka en pelejä pelaakaan. Ajatuksena, että se on thokas työjuhta kuvien käsittelyyn yms. Nyt kun tämä maailman tilanne on nyrjähtänyt kummallisiin kulmiinsa, meille on miehen kanssa tullut mieleen, että voisihan sitä taas siirtyä enemmän Linux-maailmaan, sillä Linuxia voi edelleen pitää turvallisimpana käyttöjärjestelmänä, vaikka mikään käyttöjärjestelmä ei takaa täyttä turvallisuutta. Itseäni jälleen kerran alkoi häiritä Windowsin levottomuus. Tämän tästä tietokoneen nurkasta möngertää ruudulle jos mitä huipputarjouksia, kun on erehtynyt lataamaan joskus jotain kuvankäsittelyohjelmaa tms.

Niinpä, toissapäivänä asensin tähän peliläppäriini Linux Fedora 39:n. Punnitsin toki Ubuntunkin asentamista ja kyllä minä sen asensinkin, mutta lopulta vaiheiden (lue mies innosti) jälkeen päädyin Fedoraan, mikä tuntuu oikeinkin kivalta distrolta.

Vaan Linuxissa kun ollaan, niin välillä joutuu ihan pikkuisen tekemään säätöjä. Esiasennettuna Fedorassa on selaimena Firefox. Sekä mieheni että minun Firefox ei pyörittänyt kuitenkaan videoita esimerkiksi Facebookissa tai Google Kuvissa. Homma korjaantui pikaisesti sillä, että kokeili vaihtaa selainta Google Chromeen. Meille tämä vaihtoehto ei ollut kuitenkaan riittävä, sillä halusimme käyttää Firefoxia. 



Näin saimme videot toimimaan Fedora 39 Linuxissa Firefox-selaimella:

1.) Poista esiasennettu Firefox

2a.) Kirjoita päätteeseen seuraavat komennot eli asenna Firefox käyttämällä Flatpakia 

flatpak install flathub org.mozilla.firefox

flatpak run org.mozilla.firefox

2b.) Vaihtoehtoisesti voit asentaa Firefoxin myös menemällä Flathubin sivuille ja asentamalla Firefoxin sitä kautta

3.) Käynnistä Firefox uudellen, kuten ohjeistetaan


tiistaina, toukokuuta 22, 2012

Hatunnosto Ubuntun kehittäjätiimille!

Viikonloppuna järjestelimme vähän tietokonepöytiä ja päivitimme kaikkien työpisteisiin (=lapset ja me aikuiset) uudet työtuolit. Nuorimmalle tyttärelle asensin myös 32-bittisen Ubuntu 12.04 LTS:n miehen hehkutuksesta innostuneena. Hän oli jo aiemmin johonkin työläppäriinsä sen asentanut ja kehui sitä kovasti. Koska Ubuntun asentaminen on niin helppoa (se on vain positiivista, että enää ei tarvitse olla niin nörtti Linuxin kanssa pärjätäkseen ;-) ), päätin  päivittää myös vanhanaikaiseksi jääneen Ubuntu 10.04 LTS:n tähän kaksi numeroa isompaan versioon - itselleni 64-bittisenä.

Huomaa, että Ubuntun kehittäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja lopputulos on hiotun oloinen. Ubuntu 12.04 LTS:n myötä voin sanoa Ubuntun todellakin olevan Linux, joka on käytettävyydeltään yhtä helppo kuin Mac Os X tai Windows. (Onko Windows helppokäyttöinen? Meidän talosta löytyy Windows XP vain yhdestä miniläppäristä, jota meistä jokainen inhoaa. Miniläppärirousku kaatuilee ja kenkkuilee, tosin osasyynä voi olla myös se, että tietokonelaite on itsessään tosi mopo. No, joka tapauksessa olen onnistunut nyt elämään lähes kahdeksan vuotta ilman Windowsia, joten en oikein osaa  XP:tä käyttää. Windows 7 voi ollakin jo ihan hyvä järjestelmä, mutta Vistasta en ole kuullut kovinkaan paljon kauniita sanoja yrittäjäkollegoilta.) 

Omakohtaiset kokemukseni Ubuntu 12.4 LTS:stä näin tuoreeltaan

Ensin huonot:

  • Google ei ole tehnyt Drivestä Linuxille lainkaan ohelmaa, joten Driveä on Linux-ihmisten käytettävä joko selainpohjaisesti tai sitten tehtävä jotain viritelmiä, jotka eivät välttämättä toimi. Pilviasioissa Linux-käyttäjien kannattaa suosia Ubuntu Onea/DropBoxia, jotka toimivat kuin unelma (Ubuntu One Windowsisssakin, olettaisin?)
  • Google ei tee enää Picasastakaan Linux-versiota, mikä on sääli, sillä olen käyttänyt ohjelmaa Linux-koneissani ahkerasti ja pitänyt ohjelmasta kovasti. Windowsin Picasaa voisi varmasti käyttää Winen avulla, mutta mieluiten etsin jonkin toisen ohjelman sen tilalle.
  • Harmikseni tässä Ubuntussa tulee melko usein ilmoituksia järjestelmän sisäisestä virheestä ja virheraportoinnin lähettämisiä. Toisaalta tämä on ihan luonnollista, sillä uusien versioiden kanssa kaikilla kehittäjillä, käyttöjärjestelmästä riippuen, on aina kiire. Oireet korjaantunevat päivitysten myötä muutamien kuukausien aikana.  

Sitten hyvät:

  • Ulkoasu on aivan mahtava - sellainen sopivasti karkkinen, mutta silti toimiva mopommankin koneen kanssa. Ubuntu 12.04 LTS on käyttöjärjestelmä, jota varmasti ihan jokainen osaa ja oppii käyttämään.
  • Unity-valikko, josta näkee viimeksi käytetyt ohjelmistot ja josta voi etsiä asennettuja ohjelmia, on todella hyödyllinen ja helppokäyttöinen. 
  • Ubuntun sovellusvalikoima on Synaptic-pakettienhallintaohjelmaa kätevämpi. Sovellusvalikoiman avulla ohjelmien asentaminen ja poistaminen käy kätevästi. Valikoimassa on myös helppo selata ja tutustua uusiin ohjelmiin ja ohjelmista annettuihin arvosteluihin.
  • Ubuntu on vihdoikin alkanut myös hiukan kaupallistumaan - sovellusvalikoimasta löytyy jopa maksullisia ohjelmia/palveluita - mikä on mielestäni hyvä asia. Kaupallisuus antaa Ubuntu-projektille virtaa ja tekee Linuxista entistä vakavammin otettavan työpöytäkäyttöjärjestelmän.
  • Googlen vetäytymisestä huolimatta Ubuntuun on saatavana paljon hyviä ohjelmia ja Ubuntu on viruksilta vapaa, jämäkkä  käyttöjärjestelmä. Siispä hatunnosto Ubuntun kehittäjätiimille!


maanantaina, toukokuuta 07, 2012

Google lisää työtehoa

Huh, huh kyllä on tämä nykyaika mahtavaa! Tänään oikein testasimme miehen kanssa, miten voimallinen Googlen Docs nykyään on. Varmaan tämä on jo monille tuttua kauraa, mutta pitää nyt nopeasti hehkuttaa tännekin kun innostuin itse niin mahdottomasti.

Tein yhden asiakirjan, jonka jaoin miehen kanssa, ja sitten kumpainenkin avasi asiakirjan omalle ruudulleen (ja minä vielä testimielessä avasin Android-puhelimeenikin). Tulipahan tehtyä homma tosi nopeasti, kun kumpikin pystyi muokkaamaan samaa asiakirjaa yhtä aikaa ja kumpikin pystyi seuraamaan, mitä toinen tekee asiakirjalle. Keksin myös sen, että Google Docsissa voi tehdä vaikkapa luettelon ja luetteloon linkillä viittauksen toiseen docs-tiedostoon (jokaisella asiakirjalla on oma url-osoite, jota voi linkittää ristiin asiakirjojen välillä). Google Driven avulla nämä muokatut asiakirjat kulkevat mukana laitteessa kuin laitteessa, kunhan Google nyt vain saisi sen iPad-sovelluksensa valmiiksi. Tällä hetkellä Google Driveä voi käyttää iPadilla vain jollain viiden euron maksullisella ohjelmalla, jonka nimeä en nyt tähän hätään edes muista.


keskiviikkona, huhtikuuta 25, 2012

Mystinen Drive

Tänä aamuna ihmettelin Android-puhelintani, sillä sen valikkoon oli itsestään tupsahtanut ohjelma nimeltään Drive. En kiireessäni ehtinyt katsomaan, että mikä ihme se on. Nyt luin kuitenkin mm. Muropaketista, että Google on julkaissut oman pilvipalvelunsa eli  kilpailijan DropBoxille. Ihan samanlaisesta palvelusta kuin DropBox ei Google Drivessä ole kyse, mutta yhtäläisyyksiä löytyy paljon. Google Drive on varmasti tervetullut palvelu kasvavaan "pilvitaivaaseen" ja yksi mielenkiintoisimmista ominaisuuksista on, että tietoja pystyy hakemaan googlemaisen kätevästi ja että palvelu tunnistaa myös skannattujen dokumenttien tekstin OCR-tekstintunnistuksella. Google Drive on siis kätevä palvelu esim. niille, jotka harrastavat lehtileikkeleiden keräämistä. Viisi ensimmäistä gigaa ovat käyttäjälle ilmaisia ja tilaa saa tarvittaessa ostaa lisää.

Henkilökohtaisesti en ole vielä Driveä kokeillut enkä ole ihan varma, että miten hyvin palvelu vielä tänään toimiikaan. Täytyy kuitenkin seurata tilanteen kehittymistä. Ilmeisen hankalaa palvelua varmaan on vältellä Android-puhelimessa ja Gmailin käyttäjänä...

Palvelun myötä Googlen tieto ihmisten asioista lisääntyy entisestään ja ainakin joitain pilveen tallennettavia tiedostoja kannattaakin tietoturvan vuoksi uploadata salattuna. Itselläni on käytössä ohjelma nimeltään TxtCrypt, jolla tekstitiedostoja voi kätevästi cryptata ja salasanaa vastaan se on avattavissa takaisin selkokielelle millä tahansa laitteella, jossa on asennettuna TxtCrypt-ohjelma.

EDIT: 27.4.2012 Asensin juuri Google Driven for Mac, kun Googlelta tuli viestiä, että Google Drive on avattu. Näin äkkiseltään homma näyttäisi toimivan tismalleen samalla tavalla, kuin DropBoxissa - eli hyvältä vaikuttaa! Viisi gigaa ilmaista tallennustilaa on kiva juttu!

maanantaina, helmikuuta 27, 2012

Ostoslista mukana missä vain

Kerran naapurin televisiosta näin tämän Microsoftin mainoksen ja olin aivan myyty:




Minäkin haluan perheen kesken jaettavan ostoslistan! Ja tämä tietenkin onnistuu ilman Microsoftiakin, mutta Googlea siihen kyllä tarvitaan.

Otimmepa sitten käyttöön perheen yhteiseksi ostoslistaksi Google Docsin, jonka jaoimme perheenjäsenten kanssa editointiominaisuuksilla.

Nyt ostoslista nimiseen docsiin on kätevä tallentaa aina puuttuvia juttuja älypuhelimilla, iPadilla, kannettavilla tai iMacilla. Ja sattuihan meillä kerran vähän samalla tavalla, kuin tuolle Microsoftin mainokden miehelle. Unohdin listasta jotain ja yritin miestä saada puhelimella kiinni, että ostapa vielä tämäkin. Kun mies ei ilmeisestikään kuullut kännykkää autossa, laitoin puuttuvan asian vain vaivihkaa ostoslistalle (ei ollut suklaataa kylläkään) ja voilá mies näki sen, ja viimeinenkin puuttuva tavara tuli hankittua. Ostoslistaan tallennamme myös  "reservitiedoiksi"  mm. imurin koodit pölypussiostoksia varten ja esim. hiusväripurkkien kuvat. Sitten kun näitä asioita tarvitsee ostaa, löytyvät tiedot jo "reservistä".

Niin, että minä kyllä tykkään Googlesta, vaikka taas jälleen kerran siitä on uutisoitu vähän negatiivisestikin. Käydäänpä siis tyhjentämässä niitä selainhistorioita, jotka luultavasti tallentuvat aika vikkelästi myös Android-puhelimista, ne kun ovat Gmailissa jatkuvasti idlailemassa.