maanantaina, maaliskuuta 26, 2012

Opensuse 12.1 -asentelua

Kissa on kiva Linuxin asennuskaveri.
Viime perjantaina asensin yhteen koneeseemme Opensuse 12.1 Linuxin. Siitä piti tulla miehelle uusi työkone, mutta koneen rauta osoittauikin sitten melko mopoksi, joten mies meni ja osti MiniMacin.

Opensuse oli taas pitkästä aikaa mielenkiintoinen tuttavuus. Sen ulkoasu on miellyttävä ja siinä on myös silmiähivelevän kivoja tehosteita.

Alunperäinen tarkoitus minulla oli, että asentaisin Opensusen usb-tikulta, kuten olen Ubuntun jo niin monet kerrat asentanut. Tikun luominen oli kuitenkin melko ongelmallista tai sitten tikku oli mennyt rikki. Kone ei suostunut käynnistymään tikulta ja kun en viitsinyt tähän asiaan sen enempää aikaani tuhrata, latasin netistä Opensusen KDE-livelevyn  ja poltin cd:lle.

Livelevy osoittautuikin ihan kivaksi asennusmediaksi, koska sen mukana ei tule tuhatta ja yhtä ohjelmaa, vaan tarvittavat ohjelmat voi kätevästi asentaa sitten jälkeenpäin. Langattoman nettiyhteyden asetin YASTIn kautta ja kyllä - siihen tarvittiin pääkäyttäjän salasanaa. Opensuse kyseli itse asiassa koko ajan rootin salasanaa joka asiaan, vaikka olin tehnyt käyttikseen myös toisen käyttäjän. No itse en kokenut tätä Linusin tavalla häiritseväksi...

Opensusen logiikka ei ihan vielä näin lyhyellä käyttökokemuksella minulle täysin avautunut, sillä käyttötuntuma on ihan erilainen kuin Ubuntussa. Lyhyen käyttötestauksen tuloksena, voisin kuitenkin ajatella asentavani Opensusen  käyttöön Ubuntuni viereen.  Olen kuitenkin niin rakastunut Ubuntuun, että olisi vaikea kuvitella Opensusea ainoaksi Linux-käyttöjärjestelmäkseni. Minä taidan muutoinkin tykätä enemmän Gnomesta, mutta Opensuse Gnomella on vähän outo yhdistelmä (vähän niinkuin Ubuntu KDE:llä tai sitten se outo olen minä itse ;-)  ). Sitä minä vain jäin ihmettelemään, että miksi Kmail näyttää edelleenkin ihan samalta kuin Outlook Express joskus ysäriluvun lopulla? En tykkää. Onneksi Linuxissa voi käyttää tismalleen niitä ohjelmia, joista pitää :-)

Opensuse voisi kyllä olla yksi sellainen Linux-distro, josta voisi tulla kova kilpailija Applen Mac Os X:lle, mikäli Applen touhut hiipuvat Steve Jobsin jälkeen pahasti - kuten luulen Linus Torvalds vähän uumoilevan.

Ei kommentteja: